تاثیر توری سایبان بر گیاهان زینتی

تاثیر توری سایبان بر گیاهان زینتی و نحوه استفاده ازآن جزء موضوعات چالشی و جذاب در بحث پرورش این نوع گیاهان است. حساسیت‌های مرتبط با این گیاهان از جهات مختلف بالا بوده و نگهداری از آنها مستلزم رعایت موارد بسیاری است. این نکته باعث شده تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای این نوع گیاهان نیز با دقت و وسواس بالایی انتخاب شده و مورد استفاده قرار گیرند.

توری سایبان یکی از این تجهیزات است که تاثیر زیادی بر کیفیت نگهداری گل و گیاهان زینتی دارد.

با ما در مطالعه این متن همراه شوید تا از فواید و تاثیرات کاربرد این توری‌ها بیشتر بدانید.

کاربرد توری سایبان برای گیاهان زینتی

تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان گیاهان زینتی با کمک توری‌های ویژه که با نام توری سایبان یا شیدگلخانه شناخته می‌شوند، دما، نور و رطوبت متعادل را برای گیاه فراهم می‌کنند. با توجه به تفاوت‌های موجود در گیاهان زینتی، این ویژگی‌ها در آنها متفاوت بوده و نیاز به تنظیمات متفاوتی دارد. برای مثال، گیاهان سایه‌دوست به درصد کمتری از نور آفتاب نیاز دارند و در صورت دریافت نور بیش‌ازحد، برگ‌ها و سایر بخش‌های گیاه دچار سوختگی شده و زیبایی ظاهری و سلامت آن به‌خطر می‌افتد. این موضوع در فرکانس‌های بالای تابش اشعه خورشید بدون حفاظت توسط توری سایبان، حتی می‌تواند به از بین رفتن گیاهان نیز منجر شود.

از پرورش گیاهان زینتی تا تنوع در توری سایبان

گیاهان زینتی را بسیاری به‌عنوان بخشی زیبا و آرامش‌بخش در زندگی شهرنشینی امروزی پذیرفته‌اند. با وجود شیوه آپارتمان‌نشینی و عدم دسترسی ‌آسان بسیاری از مردم به طبیعت سرسبز، امروزه استقبال بالایی از این نوع گیاهان و نگهداری آنها در منازل صورت می‌گیرد.

بر این اساس، پرورش‌دهندگان گیاهان زینتی نیز این بخش از کار پرورش گل و گیاه را به‌صورت یک تجارت گسترش داده‌اند. بر اساس تجربه‌ها و بررسی‌های انجام‌شده، فواید و تاثیر توری سایبان بر گیاهان زینتی، در نگهداری و پرورش هرچه بهتر این نوع گیاهان، چشم‌گیر است.

بسته به نوع نیازی که به این توری‌ها وجود دارد، طراحی و انواع متفاوتی دارند. فاکتورهای مختلفی در انتخاب توری مناسب برای گل‌ها و گیاهان زینتی تاثیرگذار است که مهم‌ترین‌ آنها عبارتند از:

ابعاد و اندازه گلخانه: توری سایبان اغلب در فضای خارجی گلخانه نصب می‌شود؛ هرچند در مواردی نیز شاهد کاربرد آن در فضای داخلی هستیم. هنگام تهیه این نوع توری لازم است به ابعاد فضای گلخانه دقت کافی داشته باشیم. همچنین شرایط آب و هوایی محلی که توری را نصب می‌کنیم بسیار مهم است. عملکرد دوگانه توری سایبان در تعادل دادن به دمای محیط بر اساس نوع توری و طراحی شبکه‌های آن انجام می‌گیرد؛ به این معنا که برخی توری‌ها بسته به ابعاد، رنگ و فاکتورهای موثر دیگر با انعکاس پرتوهای خورشید و نور آن، مانع از جذب آن توسط گیاهان شده و دمای محیط را کاهش می‌دهند. این نوع توری برای اقلیم‌های گرم مناسب بوده و محیط گلخانه را خنک می‌کند.

در مقابل، نمونه‌هایی از این محصولات به جذب اشعه خورشید توسط گیاهان کمک می‌کنند و از این طریق دمای لازم را برای پرورش گیاهان محتاج نور، فراهم می‌کنند.

میزان تابش آفتاب در محل نگهداری گیاهان زینتی از دیگر مواردی است که بر انتخاب توری سایبان تاثیر می‌گذارد. برای مثال در مناطق آفتابی و بسیار گرم، به توری‌هایی نیاز است که بیشترین سایه را ایجاد کرده و از ایجاد دمای بالا در گلخانه و تابش مستقیم آفتاب بر روی گیاهان جلوگیری می‌کنند. این مورد به‌ویژه درباره گیاهان سایه‌دوست و حساس نسبت به نور آفتاب بیشتر صدق می‌کند.

در مناطق سردسیری که با تابش ملایم آفتاب روبرو هستند، استفاده از توری سایبان با درصد کمتر سایه‌افکنی مفید بوده و به تعادل محیط پرورش گیاه کمک می‌کند.

از مزایای کاربردی توری سایبان بیشتر بدانیم

برخی از مزایا و تاثیر توری سایبان بر گیاهان زینتی عبارتند از:

  • وزن سبک و حمل و نصب آسان
  • مقاوم در برابر عوامل فیزیکی گوناگون
  • ایجاد سایه و تنظیم آن برای جلوگیری از تابش بیش‌ازحد پرتوهای خورشید بر روی گیاهان زینتی
  • طول عمر مفید بالا
  • قیمت اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه
  • محافظت در برابر تماس مستقیم برف و باران و تگرگ و هجوم پرندگان، آفت‌ها و غیره
  • بادوام در برابر برخی شوینده‌ها و شستشوی آسان
  • کشش و انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر پارگی و تغییر شکل

در کنار این مزایا می‌توان به آزاد بودن ابعاد این نوع توری نیز اشاره کرد. توری‌های سایبان علاوه بر رنگ سبز در انواع سفید نیز تولید می‌شوند. این تنوع علاوه بر زیبایی، مزایایی نیز برای پرورش گیاهان دارد، ازجمله اینکه فرکانس و میزان دمای مورد نیاز را برای پرورش و نگهداری از هریک تنظیم می‌کند.

سخن آخر

برای علاقه‌مندان و شاغلان حوزه تولید و پرورش گیاهان زینتی، مزایای کاربردی و تاثیر توری سایبان بر گیاهان زینتی از موارد مهمی است که بر کیفیت کار آنها اثر زیادی دارد. این نوع سایبان علاوه بر تنظیم میزان سایه مورد نیاز برای هر نوع گیاه، بر دما و رطوبت محیط نیز تاثیر داشته و نقش مهمی در بهبود کیفی و کمی رشد این گیاهان دارد.

پیشنهاد می‌کنیم خرید توری سایبان را از سایت اکسیرساز شمال انجام دهید تا علاوه بر اطمینان از کیفیت کالا، از بابت قیمت مناسب و واقعی آن نیز آسوده‌خاطر باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *