تاثیر توری سایبان بر رشد گیاه فلفل دلمه

تاثیر توری سایبان بر گیاه فلفل دلمه از افزایش میزان محصول تا بهبود کیفی آن این روزها مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفته است. تنظیم شرایط پرورش و میزان نور و رطوبت آن ازجمله مواردی است که توسط این توری انجام می‌شود. از طرفی تراکم توری و رنگ آن نیز بر میزان محصول‌دهی فلفل دلمه تاثیر می‌گذارد.

به این ترتیب کشاورزان می‌توانند با استفاده از این اطلاعات و رعایت نکات کشت، محصول بهتر و بیشتری برداشت نموده و از شرایط متنوعی برای این کار استفاده کنند.

در این مطلب، درباره شرایط کشت فلفل دلمه در منطقه دارای پوشش شید و فاقد آن و نیز نوع توری سایبان مناسب برای این کار بیشتر با شما صحبت می‌کنیم.

تاثیر توری سایبان بر گیاه فلفل دلمه

فلفل دلمه به‌دلیل دارا بودن خواص بی‌نظیر، ویتامین فراوان و آنتی اکسیدان بالا در سال‌های اخیر از طرف متخصصین تغذیه با استقبال بالایی روبرو شده و مصرف آن به عموم توصیه می‌شود. به ‌همین دلیل نیز کشاورزان و مزرعه‌داران نسبت به کشت بهینه ‌آن اقدام می‌کنند.

توری سایبان به‌عنوان یکی از تجهیزات کمکی در این مورد نقش مفیدی ایفا می‌کند. با استفاده از این نوع توری می‌توان در مدت مشابه نسبت به فضاهای فاقد شید محصول بیشتر و بهتری برداشت کرد. بررسی یافته‌های آماری نشان می‌دهد میزان تراکم محصول فلفل برداشت‌شده در مزارعی که از شید بر اساس دانش کشاورزی استفاده کرده‌اند نسبت به سایر مزارع بیشتر بوده است.

بر این اساس لازم است ابتدا شرایط مناسب برای کشت موفق فلفل دلمه بررسی قرار گیرد و سپس نوع شید موردنظر با دارا بودن ویژگی‌های لازم برای این کار تهیه و نصب شود.

شرایط بهینه برای رشد فلفل دلمه کدامند؟

فلفل دلمه از محصولات پربازده و مفید کشاورزی است که بر روی بوته و با شرایط آب و هوایی خاصی رشد می‌کند. دمای مناسب برای رشد آن 21-23 درجه سانتی‌گراد است که در صورت فراهم بودن این شرط، میزان باردهی بوته فلفل به‌مراتب بیشتر می‌شود.

این گیاه از ریشه حساسی برخوردار است که باید دمای محیط رشد آن حتما کمتر از 5/27 درجه باشد. درغیراین‌صورت گیاه دچار سوختگی شده و محصول نهایی آن کیفیت لازم را نخواهد داشت. همچنین تولیداتی که در فضای نامناسب به دست می‌آیند از نظر تعداد و وزن کلی کمتر از محصولات عمل‌آمده در دما و شرایط مناسب هستند؛ شرایطی که به زیان اقتصادی برای تولیدکنندگان منجر می‌شود.

وزن فلفل بسته به دمای منطقه و شرایطی دارد که گیاه در آن رشد می‌کند. برای جبران این تفاوت می‌توان از توری شید با مشخصات مناسب استفاده کرد.

علاوه بر دمای بالا، سرما و یخ‌زدگی نیز از دیگر مواردی هستند که کشت بهینه و برداشت به‌اندازه این محصول را دچار مشکل می‌کنند. در چنین شرایطی نیز می‌توان از توری ضدتگرگ برای محافظت گیاه در برابر ضربات دانه‌های تگرگ و نیز سرمای بیش از حد ناشی از تراکم دانه‌های تگرگ در اطراف گیاه استفاده نمود.

رنگ‌های مختلف توری شید نیز به‌نوبه خود تاثیراتی در میزان و کیفیت فلفل تولید شده ایجاد می‌کنند. هرچند بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته این تاثیر چندان قوی نبوده و محصول فلفل به‌عمل‌آمده در زیر توری‌هایی با رنگ‌های مختلف، تفاوت چندانی از نظر اندازه و وزن با یکدیگر ندارد.

در این سری تحقیقات از توری‌های شید با رنگ‌های سیاه، قرمز، سفید ونیز توری شفاف استفاده شده و نتایج آن با یکدیگر مقایسه شده است.

تراکم شید مناسب برای کشت فلفل دلمه

توری سایبان با تراکم متنوع تولید شده و از آن در مناطقی با میزان آفتاب و شرایط جوی متفاوت و محصولات گوناگون استفاده می‌شود. تراکم توری سایبان بر مبنای نیاز گیاه به سایه و آفتاب انتخاب می‌شود.

در مورد کاشت فلفل دلمه، تراکم 50% بیش از سایر حالات نیاز بوته‌ها را به آفتاب و سایه مناسب تامین نموده و بیشترین بازدهی محصول را ایجاد می‌کند. در این حالت، گیاه ضمن برخورداری از نور و شرایط زیستی مناسب، از خطر سوختگی در اثر تابش آفتاب نیز مصون می‌ماند.

همچنین این نوع توری سایبان، گیاه را در برابر سایر عوامل محیطی حفاظت نموده و محصول را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. این کار محصول تولیدشده را در برابر هجوم آفات نیز محافظت کرده و از وارد شدن ضربه، سرما و گرمای شدید و شوک ناشی از نوسانات دما و تعریق به آن جلوگیری می‌کند.

در نهایت، توری شید از هدررفت آب مصرفی جلوگیری کرده و به این وسیله هزینه‌های تولید گیاه را به‌طرز جالبی کاهش می‌دهد. کنترل میزان تعریق گیاه و رطوبت آن در همه بخش‌ها از جمله ریشه گیاه فلفل دلمه، نه‌تنها در میزان محصول موثر است بلکه کیفیت آن را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و بهبود می‌بخشد.

مجموعه این عوامل برای کشاورزان و سرمایه‌گذارانی که این محصول را برای تولید انتخاب کرده‌اند مفید و موثر است و می‌تواند به افزایش بازده و سود اقتصادی بیشتر منجر شود.

کلام پایانی

تاثیر توری سایبان بر گیاه فلفل دلمه با تحقیقاتی که انجام شده ثابت شده است. موارد زیادی از افزایش کمی و کیفی محصول تا تولید فلفل باکیفیت به‌مقدار بیشتر و با هزینه کمتر را می‌توان از اثرات کاربرد این نوع سایبان برشمرد. تاثیر مثبت توری سایبان بر دمای گلخانه یا محل کشت فلفل و تنظیم میزان رطوبت و تعریق گیاه در فضای زیر پوشش، ازجمله مواردی هستند که بر میزان و نوع تولید اثر گذاشته و‌ آن را بهبود می‌بخشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *