تاثیر شید بر مزارع نیشکر

تاثیر توری سایبان بر مزارع نیشکر از موضوعات جذاب و چالشی در صنعت تولید نیشکر است دلیل آن را نیز می‌توان به تاثیرات مثبت این نوع توری بر میزان بازدهی و کیفیت گیاه نیشکر تولیدی و سود اقتصادی ناشی از آن مربوط دانست. استفاده از شید مناسب در این مورد، ضمن بالا بردن میزان محصول و تقویت این گیاه، از بروز آفات گیاهی و مشکلات جانبی در مورد آن جلوگیری می‌کند.

با توجه به نقش مهم و استراتژیک نیشکر که مبنای تولید قند را در کشور تشکیل می‌دهد، موضوع حفاظت از گیاه آن اهمیت بالایی می‌یابد.

با ما در مطالعه این مطلب همراه شوید تا از ویژگی‌ها و مزایای کاربرد توری سایبان در رشد و مراقبت از این گیاه برایتان بگوییم.

تاثیر توری سایبان بر مزارع نیشکر

توری سایبان و نقش آن در احیای گیاه نیشکر برای افرادی که در این زمینه فعالیت دارند از اهمیت خاصی برخوردار است.

نیشکر را اغلب مصرف‌کنندگان، تنها در قالب تولید شکر و محصولات جانبی که از آن تهیه می‌شود، می‌شناسند؛ اما برای آنها که در صنایع غذایی و به‌ویژه تولید قند و شکر فعالیت می‌کنند، اهمیت تولید نیشکر و نقش اقتصادی آن در دیگر صنایع به جهات مختلف دارای اهمیت است.

استفاده از لوازم جانبی مانند توری سایبان برای حفاظت از گیاه نیشکر در مراحل رشد، نقش و تاثیر بالایی در کیفیت و میزان تولید آن ایفا می‌کند. توری سایبان با درصد پوششی که دارد، میزان نور، گرما و رطوبت فضا را مشخص کرده و بر رشد بهتر و بیشتر گیاه تاثیر می‌گذارد. محافظت از گیاه نیشکر در برابر تابش مستقیم پرتوهای خورشید، بهترین شرایط را برای رشد آن فراهم می‌کند. میزان تولید سایه توسط این سایبان‌ها به نیاز گیاه و موقعیت اقلیم آب و هوایی کشت گیاه بستگی دارد؛ بر همین اساس نیز انواع توری شید با درصد پوششی متفاوت تولید و به بازار عرضه می‌شود.

تاثیر توری شید بر گیاهان اما تنها به سایه انداختن و تعادل در میزان نور واردشده به محیط کشت یا گلخانه محدود نمی‌شود و موارد دیگری را نیز شامل می‌شود.

برخی از مهم‌ترین این تاثیرات عبارتند از:

تعادل بخشیدن به رطوبت محیط و صرفه‌جویی در مصرف آب: نیشکر از دسته گیاهان گرمسیری است و نیاز به رطوبت بالا دارد. محیط مرطوب و شرجی، رشد گیاه را سرعت بخشیده و کیفیت محصول تولیدی را بالاتر می‌برد. تحقیقاتی که روی گونه‌های مختلف این گیاه انجام شده نشانگر بهترین آمار تولید محصول نیشکر در شرایط مطلوب از نظر رطوبت است. بر این اساس کاربران توری سایبان با انتخاب درصد مناسب پوشش توسط این نوع توری‌ها به شرایط کشت و داشت نیشکر کمک کرده و آن را بهبود می‌بخشند، ضمن اینکه با این کار، مصرف آب برای ایجاد رطوبت لازم را کاهش داده و از هدررفت آن پیشگیری می‌کنند.

توری سبز رنگ با تراکم 50 و 65 درصد به‌طور مستقیم بر حجم و طول ریشه تاثیر داشته و آن را هدایت می‌کند. این مورد رشد گیاه را افزایش داده و میزان دریافت آب و مواد غذایی توسط نیشکر را از خاک بیشتر می‌کند.

علاوه بر ریشه‌ها، برگ‌های نیشکر نیز از این موضوع تاثیر گرفته و بهبود شاخصی در موقعیت آنها به‌چشم می‌خورد. مجموعه این عوامل با افزایش کمی و کیفی محصول نیشکر همراه بوده و به‌دنبال خود سود اقتصادی برای کشاورزان این حوزه به‌همراه می‌آورد.

توری سایبان برای نیشکر مفیدتر است یا پوشش نایلون؟

نیشکر گیاهی خاص است که به شرایط ویژه و خاصی نیز برای کشت نیاز دارد. بر این اساس از دیرباز روش‌ها و ترفندهایی برای کشت و پرورش آن به‌کار گرفته شده و تاثیراتی را نیز بر میزان و کیفیت محصول نهایی داشته است. استفاده از پوشش نایلون برای حفظ رطوبت و دمای موردنیاز نیشکر یکی از این روش‌هاست که به‌دلیل تکرار طی دهه‌ها حالت کلاسیک به خود گرفته است.

این مورد برای بسیاری از کشاورزان که به کار پرورش نیشکر مشغولند جنبه تجربی  داشته و نتایج مثبتی نیز به‌دنبال داشته است؛ اما تحقیقات آماری نشان می‌دهد در مقایسه بین کشت نیشکر بدون پوشش، کشت آن با پوشش نایلون و در نهایت کشت و پرورش نیشکر با پوشش توری سایبان، روش آخر از بیشترین راندمان بهره‌وری و فایده برخوردار است.

به‌عبارت ساده‌تر، هیچ‌یک از روش‌های دیگر به اندازه نصب مناسب و حساب‌شده توری سایبان نمی‌تواند بر افزایش میزان تولید محصول نیشکر و کیفیت آن تاثیر داشته باشد. دلیل آن هم تاثیر همه‌جانبه این نوع توری بر جنبه‌های مختلف رشد و قسمت‌های گوناگون گیاه از ساقه و ریشه تا برگ است.

علاوه بر همه این موارد، توری سایبان از گیاه در برابر عوامل طبیعی و فاکتورهای فیزیکی موجود در محیط نیز محافظت می‌کند؛ برای مثال مانع از برخورد اشیاء یا تگرگ و دیگر نزولات آسمانی با آن می‌شود. همچنین این نوع توری از ساقه‌های بلند نیشکر در برابر وزش باد شدید و طوفان نیز محافظت کرده و مانع از شکستن و آسیب دیدن آنها می‌شود.

با در نظر گرفتن همه این موارد، کاربرد توری سایبان را می‌توان به‌عنوان مفیدترین روش با مزیتِ پایین بودن ‌هزینه‌‌ی اجرا برای افزایش بازدهی گیاه نیشکر نام برد.

سخن آخر

تاثیر توری سایبان بر مزارع نیشکر در جهت بالا بردن میزان تولید و نیز کیفیت محصول نهایی امروزه برای کشاورزان و کارشناسان به اثبات رسیده است. از انتخاب نوع توری سایبان تا قیاس آن با دیگر انواع پوشش پلاستیکی و بی رنگ، همه شواهد از تاثیر مثبت این نوع توری بر کشت بهینه نیشکر و برداشت بیشتر محصول حکایت دارد.

پیشنهاد ما برای کاربران این توری‌ها استفاده از دانش روز دنیا در زمینه بهترین درصد پوشش و نوع مناسب برای این منظور است.


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *