تاثیر رنگ شید بر رشد گیاهان

همان‌طور که می‌دانید، میزان تابش نور خورشید به گیاهان یکی از اصلی‌ترین و موثرترین فاکتورها در رشد آن‌هاست، به‌طوری‌ که اگر میزان تابش نور، کم یا زیاد شود، گیاه دچار آسیب جدی خواهد شد. از همین رو افرادی که مشغول پرورش گیاه در گلخانه یا کارگاه‌های مخصوص هستند، به‌دنبال تجهیزاتی می‌گردند تا بتوانند با استفاده از آن‌ها بهترین شرایط را برای گیاه فراهم کنند. شید گلخانه یکی از این تجهیزات است. توصیه می‌شود از تاثیر رنگ شید گلخانه در رشد گیاهان غافل نشوید؛ اما شید گلخانه چیست و چرا رنگ آن مهم است؟

شید گلخانه چیست؟

کنترل میزان تابش نور خورشید در محیط‌های پرورش گیاهان بسیار اهمیت دارد؛ از همین رو، از زمان گذشته افراد از تجهیزاتی مانند حصیر برای این منظور استفاده می‌کردند؛ اما حصیر در مدت‌زمانی کوتاه فرسوده می‌شد و نمی‌‌توانست کنترل دقیقی در میزان تابش داشته باشد.

اهمیت کنترل میزان تابش نور خورشید باعث شد افراد به‌سراغ استفاده از شید گلخانه‌ای بروند. شید گلخانه درحقیقت نوعی توری سایبان است که استفاده از آن مزایای مختلفی دارد. در ساخت این محصول از موادی استفاده می‌شود که می‌توان گفت شید گلخانه بسیار منعطف و مستحکم است و در شرایط مختلف مقاومت بالایی دارد، به‌طوری‌ که در محدوده دمایی 25 تا 65 درجه سانتی‌گراد قابل‌ استفاده است.

اهمیت رنگ شید گلخانه در رشد گیاهان

تابه‌اینجا متوجه شدیم که شید گلخانه یا توری سایبان یکی از مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز برای رشد و پرورش گیاهان است، زیرا از گیاه در برابر گرما محافظت می‌کند و همچنین در بهبود تهویه هوای محیط گلخانه و نوررسانی نیز نقش دارد.

البته شما باید هنگام خرید شید گلخانه به یک‌سری نکات توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید که یکی از این نکات رنگ پارچه شید است. نباید از تاثیر رنگ شید گلخانه در رشد گیاهان غافل شوید. لازم است بهترین رنگ را برای این محصول انتخاب کنید تا گیاهان به‌ بهترین شکل رشد کنند. حال در ادامه به بررسی برخی از نکات می‌پردازیم که می‌توانید با درنظر گرفتن آن‌ها بهترین رنگ پارچه را برای شید گلخانه انتخاب کنید.

بهترین رنگ پارچه برای شید گلخانه

اگر تابه‌حال به یک گلخانه رفته باشید، متوجه توری‌های سایبان در این محیط شده‌اید. این توری‌های سایبان در انواع رنگ‌ها تولید می‌شوند که برای مثال می‌توان به سبز، مشکی، سفید، قرمز، زرد و آبی اشاره کرد. البته استفاده از شیدهای سبز رنگ و مشکی نسبت به سایر رنگ‌ها رایج‌تر است.

آیا رنگ شید بر رشد گیاهان تاثیر دارد؟

تاثیر رنگ شید گلخانه در رشد گیاهان یک موضوع ثابت‌شده است و کارشناسان در این باره تحقیق و بررسی‌های مختلفی را انجام داده‌اند؛ از همین رو نمی‌توان گفت انتخاب رنگ توری سایبان براساس سلیقه است و توصیه می‌شود حتما با توجه به گیاه و شرایطی که وجود دارد رنگ شید را انتخاب کنید. برای مثال اگر به‌دنبال تهویه بهتر هوای گلخانه هستید، باید به سراغ شیدهایی با رنگ روشن بروید، زیرا این این شیدها نور بیشتری را بازتاب می‌دهند.

درباره شید گلخانه سفیدرنگ باید گفت که این توری سایبان، توانایی کاهش‌ میزان نور خورشید را دارد، اما نوری که از این توری عبور می‌کند، کیفیت بالایی نخواهد داشت. بنابراین اگر به‌دنبال رشد سریع‌تر گیاهان خود هستید، توصیه می‌شود از شید سفیدرنگ به‌جای شیدهای سبز و مشکی برای محیط گلخانه خود استفاده کنید. این توری، مخصوصا برای رشد گیاهان گلدار یک انتخاب بسیار مناسب است.

نکته کلی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که شیدهای با رنگ روشن می‌توانند نور و گرمای خورشید را به‌میزان بیشتری بازتاب دهند، اما توری‌های تیره رنگ گرمای بیشتری را از خورشید جذب خواهند کرد. درواقع می‌توان گفت توری‌های سبز و مشکی مانند یک فیلتر عمل می‌کنند و مانع دریافت بیشتر نور خورشید توسط گیاهان می‌شوند.  

دیگر نکات مهم در انتخاب شید گلخانه

اکنون با توجه به اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفت، با تاثیر رنگ شید گلخانه در رشد گیاهان آشنا هستید؛ اما لازم است بدانید که علاوه‌بر رنگ شید، نکات دیگری نیز وجود دارد که باید به آن‌ها نیز توجه داشته باشید. در ادامه به دیگر نکات مهم در انتخاب شید گلخانه می‌پردازیم تا بتوانید بهترین تصمیم را برای خرید این محصول بگیرید.

مواد پارچه شید

برای تولید شیدهای گلخانه‌ای از پارچه‌های مختلفی استفاده می‌شود که هرکدام برای فصل و شرایط مختلف مناسب هستند. برای مثال، پارچه بافتنی (knitted) که ترکیبی از پلی اتیلن است، می‌تواند به دفع حرارت و نور کمک کند. از دیگر مزایای این پارچه می‌توان به وزن کم آن و مقاومت بالایی که در برابر پارگی دارد، اشاره کرد.

نوع دیگری از شید وجود دارد که از نوع بافته‌شده (woven) تهیه می‌شود. این پارچه 100 درصد پلی ‌پروپیلن است و به‌همین‌دلیل وزن بیشتری نسبت به نوع قبلی دارد و گرمای بیشتری را برای گیاهان فراهم می‌کند؛ از همین رو بیشتر در فصل سرما از این مدل استفاده می‌کنند.

درجه سایه‌اندازی یا تراکم

علاوه‌بر رنگ و مواد مورداستفاده برای تولید پارچه شید، درصد تراکم آن نیز اهمیت دارد؛ بنابراین باید با توجه به گیاهی که از آن نگهداری می‌کنید، درصد تراکم توری سایبان را انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر شما، در ادامه به بررسی درصد تراکم مناسب برای برخی از گیاهان می‌پردازیم.

  • تراکم 30 درصد: این درصد تراکم شید برای گیاهانی که در برابر گرما تحمل بالایی دارند، مانند محصولاتی چون فلفل، گوجه، کدو سبز و … مناسب خواهد بود.
  • تراکم 40 یا 50 درصد: اگر تصمیم به پرورش گیاهانی چون ارکیده، کاملیا، زنبق، سوسن، کالادیوم و آزالیا دارید، شید با تراکم 40 یا 50 درصد انتخاب مناسبی است.
  • تراکم 60 درصد: کاهو و اسفناج ازجمله گیاهان حساسی هستند که برای نگهداری از آن‌ها به شرایط خاصی نیاز است و بهترین انتخاب برای آن‌ها شید با تراکم 60 درصد است.
  • تراکم 70 الی 90 درصد: این درصد تراکم شید زمانی مناسب است که شما تصمیم به نگهداری از گیاهان زینتی مانند سرخس، نخل، گل شیپوری یا درفش گیاه داشته باشید.

جمع‌بندی

همان‌طورکه مطالعه کردید در این مقاله درباره تاثیر رنگ شید گلخانه در رشد گیاهان و دیگر موضوعات مربوط به شید یا توری سایبان پرداختیم و متوجه شدیم که یکی از ضروری‌ترین تجهیزات برای گلخانه‌ها و کارگاه‌های پرورش گیاه شید گلخانه است. شما می‌توانید با اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفت، بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *