تاثیر توری سایبان بر خیار

تاثیر توری سایبان بر بوته خیار  و رشد آن از موضوعات جذاب در کشاورزی به‌ویژه در بخش محصولات تابستانی است. نیاز این میوه به شرایط خاص باعث شده کشت آن با محدودیت‌هایی همراه باشد. با استفاده از توری سایبان ضمن حفظ تعادل دما و ایجاد سایه، به این مورد نیز کمک شده و کشت و نگهداری بوته‌ خیار با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

با ما همراه شوید تا از تاثیر و فواید کاربرد توری سایبان در نگهداری از بوته خیار بیشتر با شما صحبت کنیم.

تاثیر توری سایبان بر بوته خیار چیست؟

خیار از صیفی‌جات پرطرفدار با مصرف بالا در کشور ما است که در انواع تازه، شور، کنسروی و نیز در صنایع غذایی کاربرد زیادی دارد. کشت خیار به‌دلیل نیاز به آب فراوان و خاک و محیط مرطوب، نیازمند شرایط خاصی است.

این موضوع با توجه به اقلیم گرم و خشک در کشور ما، محدودیت‌هایی برای کشت و نگهداری بوته خیار پدید آورده و هزینه و مشکلات زیادی را در این زمینه به  کشاورزان تحمیل کرده است.

اما استفاده از لوازم و تجهیزات کمکی، نقش زیادی در کاهش مصرف آب و عمل‌آوری بهینه بوته خیار دارد.

این محصول به دو شکل گلخانه‌ای و کشت در فضای آزاد تولید می‌شود. در هر دو حالت استفاده از توری سایبان نقش مهمی در بهبود کشت و کاهش مصرف آب دارد. به‌علاوه این نوع سایبان با حفظ بخش عمده‌ای از رطوبت خاک و محیط کشت، نقش عمده‌ای در طراوت و تازگی محصول خیار ایفا می‌کند.

بوته خیار با وجود سایبان توری، در زمان کوتاه‌تری به ثمر رسیده و میوه می‌دهد. اما این تنها مزیت کاربرد توری شید در محل کشت خیار نیست و این کار فواید بسیار دیگری نیز دارد.

کاربرد توری سایبان برای بوته خیار و 5 مزیت کاربردی!

خیار از اقلام پرمصرف در فرهنگ غذایی ما ایرانیان است که هم به‌شکل میوه مصرف می‌شود و هم برای تهیه سالاد و چاشنی‌هایی مثل خیارشور و ترشی کاربرد دارد. خواص غذایی و درمانی نهفته در خیار باعث شده مصرف آن علاوه بر تامین نیاز غذایی، از نظر طب سنتی نیز با مزایایی همراه شود.

عمل آوردن خیار بوته‌ای با مشخصات ایده‌آل و کیفیت بالا نیازمند مراقبت اصولی و استفاده از لوازمی مانند سایبان توری است؛ وسیله‌ای که به تنظیم رطوبت و دمای محیط کمک کرده و آن را برای نگهداری بهینه از بوته خیار مناسب می‌کند.

برخی از مهم‌ترین مزیت‌های کاربردی این نوع سایبان عبارتند از:

  • جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید: اصلی‌ترین هدف از کاربرد شید یا سایبان اصولا کاهش سطح تماس گیاهان با آفتاب است. همچنین با این کار مانع از دریافت نور شدید آفتاب و تاثیرات نامطلوب آن شده و بخشی از نور خورشید به برگ‌ها نمی‌تابد. به این ترتیب گیاه از سوختگی مصون مانده و رشد سریع‌تری پیدا می‌کند.
  • کاهش سرعت باد در فضای تحت پوشش نسبت به محوطه خارجی: وزش باد از عوامل فیزیکی و محیطی است که به‌ویژه بر بوته‌ها و نهال‌ها تاثیرات نامطلوبی به‌جای می‌گذارد. وجود توری سایبان با کم کردن از سرعت باد از این آسیب کاسته و رشد و سلامت بوته‌ها را تضمین می‌کند.
  • کاهش محسوس دمای محیط تحت پوشش: افزایش تابش پرتوهای خورشید اغلب با افزایش دمای محیط همراه است؛ موردی که می‌توان با استفاده از توری به آن تعادل بخشید. این مورد به‌ویژه برای گیاهان بوته‌ای و یک‌ساله مانند خیار کاربرد زیادی دارد.
  • افزایش طول عمر بوته‌ها و محافظت از آنها در برابر صدمات فیزیکی: عوامل زیادی در محیط اطراف وجود دارد که بر رشد گیاه تاثیر داشته و به بوته‌ها آسیب وارد می‌کند. پرندگان و جانوران و برخورد اشیاء با گیاه، برخی از این عوامل به‌شمار می‌آیند. با استفاده از توری سایبان می‌توان از بروز این صدمات فیزیکی پیشگیری کرد.
  • افزایش رطوبت گلخانه نسبت به محوطه بیرون: رشد بوته‌های خیار نیازمند آب بسیار و قرارگرفتن در محیطی مرطوب است. توری سایبان کمک می‌کند تا بخش عمده‌ای از آب تبخیرشده در مزرعه خیار به‌شکل رطوبت در محیط، باقی مانده و نیاز بوته‌ها به‌خوبی و بدون صرف هزینه‌ی جداگانه تامین شود. به این ترتیب همزمان با صرفه‌جویی در مخارج پرورش بوته‌ها، کیفیت رشد آنها نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته و بهبود می‌یابد.

کاهش مصرف آب با استفاده از شید گلخانه

بحران آب و تاثیر آن بر بخش کشاورزی سال‌هاست که به‌عنوان موضوعی جدی مطرح بوده و تاثیرات نامطلوبی بر این صنعت بر جای گذاشته است. در مورد گیاهانی نظیر خیار که برای کشت و نگهداری به آب فراوان نیاز دارند، این معضل به‌شکل مضاعف مطرح است.

خوشبختانه با استفاده از برخی روش‌ها و تجهیزات می‌توان تا حد زیادی به حل این مشکل کمک کرد.

استفاده از سایبان توری یا شید در گلخانه‌ی محل کشت بوته‌های خیار یکی از این راه حل‌هاست. با استفاده از این توری که مانند لایه‌ای محافظ عمل می‌کند، می‌توان تا حد زیادی از تعریق بوته‌ها کاست و رطوبت محیطی را افزایش داد. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، کاهش تعریق با شید توری تا 60 درصد امکان‌پذیر بوده و از مصرف آب در این پروسه می‌کاهد.

سخن آخر

کشت بوته‌های خیار و مراقبت از آنها نیازمند استفاده از لوازم و روش‌هایی است که قادرند بر کیفیت محصول نهایی افزوده و در میزان مصرف آب نیز صرفه‌جویی کنند.

تاثیر توری سایبان بر بوته خیار از این جهت ثابت شده و امروزه توسط کشاورزان و گلخانه‌داران بسیاری استفاده‌ می‌شود . بهبود کیفی محصولات، بالا بردن میزان بازدهی و صرفه‌جویی در آب مصرفی از موارد مهمی هستند که با تهیه و نصب این نوع توری می‌توان به آن دست یافت.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از دانش کارشناسان کشاورزی از این نوع توری بهترین استفاده را نموده و به پرورش بهتر گیاه کمک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *