roof garden

 

روف گاردن چیست؟

به شیوه مدرنی که امروز بر پایه سقف سبز نهاده شده است و بر روی پشت بام‌ها و تراس‌ها اجرا می‌شود گفته می‌شود و به معنای باغ در بام می‌باشد؛ روف گاردن در واقع خلق فضای سبز بر روی پشت بام است تا از این طریق طبیعت را در زندگی وارد کرده و از آن استفاده کنیم به زبان عامیانه روف گاردن شیوه‌ای است که در آن شما خواستار سطح گسترده سبز و به صورت واضحتر طرح اجرای چمن کاری شده روی پشت‌بام هستید.

What is Rooftop Gardening: 32 Benefits of Roof Gardening | Vilee

مزایای استفاده از روف گاردن

 استفاده از روف گاردن  باعث پاکسازی هوای اطراف، کاهش آلاینده‌ها، کاهش جذب حرارت ساختمان، کنترل دما، کاهش مصرف انرژی و بهره برداری از آب باران می‌شود و علاوه بر اینکه معماری ساختمان را ارتقا می‌دهد چهره ساختمانی زیباتر می‌کند به دلیل استفاده از مواد سبک و البته مقاومت در ساخت روف گاردن بستری فراهم می‌شود تا پوشش‌های گیاهی رشد داشته باشند و به کشت محصولات پرداخت شود ومزیت دیگر روف گاردن این است که محیطی تفریحی و زینتی را فراهم می‌کند و حتی می‌توان زیستگاه مناسبی برای حیوانات ایجاد نمود.

ایجاد فضای سبزدرپشت بام خانه به پیش نیازهایی لازم دارد که بام خانه در هنگام طراحی ساختمان باید از این شرایط برخودار باشد. موارد فنی شرایط یک بام برای طراح و معمار آن نیز مهم است. او بر همین اساس تصمیم می‌گیرد که به چه صورتی باید اقدام به طراحی بام کند.

در صورتی که تدابیری اندیشیده شود و  شرایط بام خانه به گونه‌ای باشد که بتوان زیر‌سازی مناسبی بروی آن انجام داد و گیاهانی که تصمیم به استفاده از آنها بروی بام شده است بروی یک لایه ضد آب کاشته شوند، با حفظ مسایل زیست محیطی این بام آماده بهره برداری و کاشت پوشش‌های گیاهی متنوع و متعدد خواهد بود.

قبل از ایجاد فضای سبز در بام خانه حتما باید به لایه‌های دیگر همچون لایه حصار ریشه و لایه‌های زه کشی توجه ویژه‌ای داشت. گیاهانی که در بام کاشته می‌شوند با دارای خصوصیاتی باشند که با شرایط ویژه بام مطابقت و هماهنگی داشته باشد. مثلا با خاکی که برای بام در نظر گرفته شده است، سازگار باشند،  ریشه‌هایی که به صورت عمودی در خاک نفوذ می‌کنند، گسترده و مخرب نباشند، میزان تحمل نور مستقیم خورشید بر آنها مشخص باشد یا شرایطی برای تنظیم نور محیط ایجاد نمود تا به میزان نیاز نور مطلوب را دریافت کنند و از تابش سوزان آفتاب در امان بمانند که اینکار از طریق توری‌های سایبان امکانپذیر می‌باشد و همچنین گیاهان را در برابر بادهای شدید محافظت می‌نماید. با توجه به این شرایط چمن‌ها و پیچیک‌ها بیشترین سازگاری را با محیط‌های پشت بامی دارند و به همین دلیل پرطرفدارترین گیاه برای روی پشت بام‌ها تبدیل شده‌اند.

 

طرحی از یک پوشش سایبان بر روی پشت بام خانه
طرحی از یک پوشش سایبان بر روی پشت بام خانه

امروزه استفاده از گلهای خانگی در منازل بسیار زیاد شده است و فضای زیادی را نیاز دارد استفاده از روف گاردن برای پرورش گلها و نهال‌های خانگی بسیار مفید است. از آنجاییکه این گیاهان به تابش آفتاب بسیار حساس هستند برای جلوگیری از سوختن آنها در فضای پشت بام خانه‌ها استفاده از توری سایبان مونوتیپ و درشرایطی که بادهای شدید ممکن است به گیاهان و گلها آسیب برساند استفاده از توری سایبان مونوفیلامنت پیشنهاد می‌شود.

این شبکه‌های توری با مقاومت بالا در مقابل تابش مخرب آفتاب شرایط مطبوعی را برای پرورش گلها و گیاهان در پشت بام ایجاد می‌کنند و همچنین محیط خنکی را برای استفاده در هوای باز فراهم می‌نمایند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *