تاثیر توری سایبان بر فتوسنتز گیاهان

تاثیر توری سایبان بر فتوسنتز گیاهان و رشد درختان را می‌توان به‌درستی از مهم‌ترین بخش‌ها در علوم کشاورزی و باغبانی دانست. نقش فتوسنتز در پرورش گیاهان و تاثیر میزان تابش نور در این فرایند به‌ویژه در گیاهان دارای سبزینه در حدی است که بدون بررسی آن نمی‌توان کنترل چندانی بر رشد و پرورش گیاهان داشت.

توری سایبان با تاثیری که بر میزان تابش آفتاب روی برگ گیاهان دارد، نقش مهمی در این فرایند ایفا می‌کند.

در نوشتار پیش رو به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

تاثیر توری سایبان بر فتوسنتز و رشد گیاهان چگونه است؟

فتوسنتز به مراحلی گفته می‌شود که گیاهان با کمک نور خورشید مواد غذایی مورد نیاز خود را عمل آورده یا به‌اصطلاح سنتز می‌کنند. وجود آب، کربوهیدرات‌ها و میزان نور مناسب، برای این فرایند لازم است. دراین میان، موضوع اشباع نوری به‌عنوان کلید استفاده از توری سایبان و تاثیر مثبت آن در این فرایند مطرح می‌شود.

اشباع نوری، حداکثر میزان نوری است که مراحل فتوسنتز در آن به‌طور کامل قابل انجام است. برخلاف تصور کلاسیک، با افزایش بی‌رویه نور در محیط، نه‌تنها این عملکرد افزایش نمی‌یابد، بلکه روند معکوس و نزولی نیز خواهد یافت.

به این ترتیب در اقلیمی مانند ایران که در اکثر مناطق با نور اضافه و تابش شدید پرتوهای خورشید روبرو هستیم، نیاز به عوامل کنترل‌کننده نور به‌طور جدی مطرح است. استفاده از توری سایبان در سال‌های اخیر به یکی از موثرترین و شناخته ‌شده‌ترین روش‌ها برای این کار تبدیل شده است.

تاثیر توری سایبان بر فتوسنتز گیاهان و رشد درختان، علاوه بر دیگر مزایای این نوع سایبان، باعث شده بسیاری از کشاورزان و باغداران به استفاده از آن روی بیاورند؛ مخصوصا که تهیه توری مناسب برای باغات و مزارع با قیمت مناسب امکان‌پذیر بوده و استفاده از توری سایبان، به‌عنوان روشی مقرون به‌صرفه و اقتصادی شناخته شده است.

توری سایبان چگونه رشد درختان را هدایت می‌کند؟

فاکتورها و عوامل تاثیرگذار بر رشد گیاهان بسیار متنوعند؛ از نور آفتاب و آب تا خاک و مواد مغذی، هریک به‌نوعی در این مسیر به رشد گیاه کمک می‌کنند. اما باید دید تحت چه شرایطی این رشد به بهترین شکل و با سرعت مناسب میسر است؟

استفاده از توری شید یکی از مواردی است که بر این روند تاثیر مثبت داشته و آن را سرعت و شدت می‌بخشد.

در شرایطی که توری سایبان مانع از رسیدن پرتوهای آفتاب به همه بخش‌ها می‌شود، گیاه بر اساس قانون بقاء برای رسیدن به نور لازم تلاش کرده و در این تلاش، شاخ و برگ بیشتری تولید می‌کند.

افزایش طول شاخه‌ها و تعداد برگ‌ها نیز بخشی از واکنش گیاهانی است که در سایه توری شید رشد کرده و تلاش می‌کنند تا خود را به نور برسانند.

تاثیر رنگ توری سایبان بر رشد گیاهان چیست؟

باید به این موضوع توجه داشت که هر رنگ از نور یا به‌عبارتی هر بخش از نور خورشید بر قسمتی از گیاه تاثیر داشته و رشد بخش‌های مختلف از برگ و شاخه‌ها تا ریشه را تحت‌‌تاثیر قرار می‌دهد. به‌عبارت دیگر، نصب توری سایبان رنگی و تغییر رنگ محیط و نور تابشی خورشید در فضای رشد گیاهان، بر مورفولوژی آنها تاثیر داشته و آن را دستخوش تغییر می‌کند.

همچنین درختان میوه هریک در واکنش به وجود توری‌های سایبان در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف، تاثیرات متفاوتی را به‌ نمایش می‌گذارند؛ برای مثال، نور ماوراء بنفش خورشید به افزایش کرک گیاهانی مانند هلو و نیز موم گیاهی کمک می‌کند. نور تیره که در توری‌هایی با نخ‌های سیاه دیده می‌شود باعث بیشتر شدن کلروفیل شده و نور قرمز به افزایش تعداد برگ‌ها منجر می‌شود.

همه این موارد و بیش از این‌ها را می‌توان با انتخاب توری مناسب و نصب آن در فضای گلخانه به‌عنوان سایبان به‌دست آورد؛ چراکه از این طریق، دریافت بهینه نور توسط گیاهان امکان‌پذیر شده و فضا را برای پرورش درختان و گیاهان با کیفیت بالاتر و ثمردهی بیشتر فراهم می‌کند.

توری سایبان چگونه بر میزان باردهی درختان موثر است؟

زمان و کیفیت رویش شکوفه‌های درختان میوه و به ثمر نشستن آنها به‌طور مستقیم با میزان و نوع نوری که بر آنها می‌تابد مرتبط است. این موضوع، الگوی گل دادن گیاهان را تحت‌تاثیر قرار داده و در نهایت به افزایش میوه و ثمردهی درختان منجر می‌شود.

تنوع سایز در توری سایبان بر قدرت سایه‌دهی آن موثر بوده و درصد آن را تغییر می‌دهد. میزان سایه مورد نظر برای دریافت بهترین راندمان تولید در گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است. این عدد در تاکستان‌ها بین 30 تا 50 درصد و در مورد گیاهی مثل کیوی 50 درصد است. رنگ این نوع توری‌ها نیز به‌نوبه خود بر رشد و کیفیت گیاهان تاثیر می‌گذارد. علاوه بر همه این موارد، هورمون‌های گیاهی نیز تحت‌تاثیر میزان نور و نقش مهم سایبان توری قرار داشته و در تغییر کیفیت درختان میوه و گیاهان دیگر نقش دارند.

سخن پایانی

تاثیر توری سایبان بر فتوسنتز گیاهان و رشد درختان در سال‌های اخیر و به‌دنبال تلاش‌های محققین به‌خوبی شناخته شده است. بر اساس اطلاعات به‌دست آمده در این مورد، استفاده از سایبان توری، سهم زیادی در افزایش کمی و کیفی گیاهان و رشد آنها دارد.

به‌علاوه، استفاده از این وسایل با قیمت ارزان و صرفه اقتصادی بالا امکان‌پذیر است. ازهمین‌رو کشاورزان و باغداران به‌آسانی می‌توانند نمونه‌هایی از این نوع سایبان‌ها را برای محافظت از گیاهان و درختان خود انتخاب و خریداری کنند.

این کار با کمک به بالا بردن سطح کیفی فتوسنتز، نتایج اقتصادی مثبتی را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

پیشنهاد آخر ما برای کاربران ، خرید توری سایبان از سایت اکسیر ساز شمال است چون اکسیر ساز شمال اولین تولید کننده توری سایبان در ایران می باشد؛ به این ترتیب خریدی موفقیت‌آمیز و رضایت‌بخش خواهید داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *